A stroll and visual guide to the legacy of this ever amazing style in the capital of Cuba.
domingo, 16 de junio de 2019
Building on 4th and 11th Streets - Edificio de apartamentos en 4 y 11
Arquitectos: Albarrán y Bibal, 1937.
Nos 210, 212 y 214 de calle 4.
No 852 de calle 11.
El edificio incluía garaje con una capacidad para 18 automóviles, además de los tres pisos superiores destinados a viviendas. En el sótano se dispuso un apartamento para el encargado de la limpieza y mantenimiento.
Las viviendas poseían similar distribución interior, siendo las de la planta baja las de mayor confort al gozar de porche y jardín frente a las respectivas calles, siguiendo las regulaciones urbanísticas del Vedado. En total fueron proyectados 24 apartamentos con entre dos y tres habitaciones, sala, comedor, cocina y baño, más una pequeña vivienda para el servicio.
Las fachadas se recubrieron con placas grises de betún integral, decoradas tanto con motivos geométricos como naturalistas -estos últimos se aprecian en los jarrones y en los paneles superiores-. Destacan asimismo los diseños geométricos de rejas y ventanas.
El perfil almenado es el rasgo más característico del edificio que, en la actualidad, oculto en partes por la vegetación, luce una imagen romántica y salvaje, como de extraño castillo de terror gótico ambientado en el Caribe.
(Eng.)
Architects: Albarrán and Bibal.
Construction date: 1937.
The building originally comprised a garage with a capacity for 18 automobiles and three stories for apartments, including a mini-apartment in the basement for the janitor. All the 24 apartments shared the same distribution: two or three bedrooms, a living room, a dining room, a kitchen and a bathroom, plus an additional space for the domestic staff.
The ground-floor apartments facing 11th and 4th Streets came with a perk: the porch and garden at the front, abiding by urban regulations in Vedado.
The exterior walls were covered with slabs of gray bitumen ornated with geometric patterns and naturalistic motifs as those shown on the upper panels. The geometric designs in the windows and ironwork are also remarkable.
The most outstanding feature in the building, however, is the staggered parapet at the top, making it look today, partially hidden by vegetation, like some sort of a bizarre and creepy castle in a Caribbean set.
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